Po dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos beveik 8 kartus padaugėjo moksleivių, teigiančių, kad labai gerai supranta mokyklos biudžetą (prieš iniciatyvą – 1,5 proc., po – 11,3 proc.). Moksleivių, nieko nežinančių apie mokyklos finansus, sumažėjo daugiau nei 2 kartus.
3 kartus daugiau moksleivių teigė žinantys, kaip jie gali prisidėti sprendžiant mokyklai svarbius klausimus. Taip pat padaugėjo žinančių, kaip Europos Sąjunga (ES) prisideda prie jų mokyklos finansavimo.
4 iš 5 moksleivių dalyvaujamojo biudžeto iniciatyva patiko, o 7 iš 10 moksleivių norėtų kasmet spręsti dėl mokyklos lėšų panaudojimo.
„Norėčiau, kad kiekviena mokykla per ateinančius kelis metus turėtų po dalyvaujamąjį biudžetą. Man regis, tai yra lengvai prieinamas ir veiksmingas būdas nuo mokyklos suolo įtraukti jaunimą į sprendimų priėmimą ir skatinti jų kūrybingumą“, sakė „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergejus Muravjovas.
Dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvų metu Vilniaus raj. Eitminiškių gimnazijos moksleiviai sprendė, kaip mokykla turėtų išleisti 1 tūkst. eurų, Kalvelių „Aušros“ gimnazija – 1,5 tūkst. eurų. Moksleiviai balsavo ir nusprendė, kad vienoje mokykloje reikėtų naujo sporto inventoriaus, kitoje – pavėsinės.
Abiejose mokyklose moksleiviai anksčiau dėl mokyklos biudžeto nespręsdavo.
Dalyvaujamasis biudžetas – tai būdas kartu su moksleiviais ar kitais gyventojais priimti sprendimus, kuomet jie siūlydami idėjas ir balsuodami nusprendžia, kaip turėtų būti išleistos viešos lėšos. Pirmasis dalyvaujamąjį biudžetą išbandė Porto Alegre miestas Brazilijoje 1989 m.
Dalyvaujamieji biudžetai mokyklose vyko 2019 m. vasario – balandžio mėn. „Transparency International“ Lietuvos skyrius matavo šios iniciatyvos poveikį ir pateikė reprezentatyvius rezultatus. Iniciatyvą TILS įgyvendino kartu su Europos Komisijos atstovybe Lietuvoje.
Daugiau informacijos:
Sergejus Muravjovas, 868997579, dalyvajamasisbiudzetas.lt
Trumpa iniciatyvos rezultatų apžvalga – čia, praktinis vadovas – čia.