Pranešimai spaudai
Dalyvaujamasis biudžetas

Tiesioginė demokratija mokyklose didina jų skaidrumą

Atgal
Meniu

TILS

Paskelbta gegužės 15, 2019


Mokyklose, kuriose moksleiviai gali spręsti dėl mokyklos išlaidų, daugėja skaidrumo, moksleiviai geriau supranta, kaip jie gali dalyvauti mokyklos veikloje. Tai rodo dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos, kurią kartu su mokyklomis įgyvendino „Transparency International“ Lietuvos skyrius, rezultatai.

Po dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos beveik 8 kartus padaugėjo moksleivių, teigiančių, kad labai gerai supranta mokyklos biudžetą (prieš iniciatyvą – 1,5 proc., po – 11,3 proc.). Moksleivių, nieko nežinančių apie mokyklos finansus, sumažėjo daugiau nei 2 kartus.

3 kartus daugiau moksleivių teigė žinantys, kaip jie gali prisidėti sprendžiant mokyklai svarbius klausimus. Taip pat padaugėjo žinančių, kaip Europos Sąjunga (ES) prisideda prie jų mokyklos finansavimo.

4 iš 5 moksleivių dalyvaujamojo biudžeto iniciatyva patiko, o 7 iš 10 moksleivių norėtų kasmet spręsti dėl mokyklos lėšų panaudojimo.

„Norėčiau, kad kiekviena mokykla per ateinančius kelis metus turėtų po dalyvaujamąjį biudžetą. Man regis, tai yra lengvai prieinamas ir veiksmingas būdas nuo mokyklos suolo įtraukti jaunimą į sprendimų priėmimą ir skatinti jų kūrybingumą“, sakė „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergejus Muravjovas.

Dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvų metu Vilniaus raj. Eitminiškių gimnazijos moksleiviai sprendė, kaip mokykla turėtų išleisti 1 tūkst. eurų,  Kalvelių „Aušros“ gimnazija – 1,5 tūkst. eurų. Moksleiviai balsavo ir nusprendė, kad vienoje mokykloje reikėtų naujo sporto inventoriaus, kitoje – pavėsinės.

Abiejose mokyklose moksleiviai anksčiau dėl mokyklos biudžeto nespręsdavo.

Dalyvaujamasis biudžetas – tai būdas kartu su moksleiviais ar kitais gyventojais priimti sprendimus, kuomet jie siūlydami idėjas ir balsuodami nusprendžia, kaip turėtų būti išleistos viešos lėšos. Pirmasis dalyvaujamąjį biudžetą išbandė Porto Alegre miestas Brazilijoje 1989 m.

Dalyvaujamieji biudžetai mokyklose vyko 2019 m. vasario – balandžio mėn. „Transparency International“ Lietuvos skyrius matavo šios iniciatyvos poveikį ir pateikė reprezentatyvius rezultatus. Iniciatyvą TILS įgyvendino kartu su Europos Komisijos atstovybe Lietuvoje.

Daugiau informacijos:

Sergejus Muravjovas, 868997579, dalyvajamasisbiudzetas.lt

Trumpa iniciatyvos rezultatų apžvalga – čia, praktinis vadovas – čia.

 



Daugiau apie mūsų veiklą

Politikos skaidrumas
Viešųjų finansų skaidrumas
Verslo skaidrumas
Žiniasklaidos skaidrumas
Antikorupcinis ugdymas
Dalyvaujamasis biudžetas
Transparency School