Moksleivių pilietinis ir finansinis raštingumas didėja, kai jiems leidžiama siūlyti idėjas ir nuspręsti, kur panaudoti dalį mokyklos lėšų. Tai rodo dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos rezultatai, kurią kartu su mokyklomis įgyvendino „Transparency International“ Lietuvos skyrius su kolegomis iš Estijos ir Švedijos.
Po dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvų moksleiviai teigė geriau suprantantys kaip bendradarbiauti su administracija ir įsitraukti į mokyklos veiklas, nepriklausomai nuo to, ar veiklų įgyvendinimas vyko virtualiai, ar gyvai (prieš iniciatyvą Lietuvoje – 42 proc., po – 54 proc., prieš iniciatyvą Estijoje – 31 proc., po – 36 proc., prieš iniciatyvą Švedijoje – 55 proc., po – 66 proc.).
Po dalyvaujamojo biudžeto taip pat dviem trečdaliais padaugėjo moksleivių, teigiančių, kad labai gerai arba gerai supranta mokyklos biudžetą (prieš iniciatyvą Lietuvoje – 45 proc., po – 65 proc., prieš iniciatyvą Estijoje – 27 proc., po – 44 proc.). Moksleivių, nieko nežinančių apie mokyklos finansus arba žinančių labai mažai, abiejose mokyklose sumažėjo maždaug trečdaliu.
7 iš 10 moksleivių visose šalyse dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos patiko, o 6 iš 10 moksleivių norėtų kasmet spręsti dėl mokyklos lėšų panaudojimo.
„Labai norėčiau, kad dalyvaujamasis biudžetas atsirastų kiekvienoje Lietuvos mokykloje, juk tai veiksmingas būdas ugdyti jaunimo pilietinį ir finansinį raštingumą,“ – sakė „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergejus Muravjovas.
Dalyvaujamojo biudžeto iniciatyvos buvo įgyvendinamos Klaipėdos Gedminų progimnazijoje (5-8 kl.) virtualiu būdu, Estijos Rapla gimnazijoje (10-12 kl.) mišriu būdu ir Švedijos Bjurslättsskolan (Gothenburg) mokykloje (nuo priešmokyklinukų iki 6 kl.) gyvai.
Tai buvo pirmasis kartas minėtose mokyklose, kai moksleiviai sprendė dėl mokyklos biudžeto dalies panaudojimo.
Dalyvaujamasis biudžetas – tai būdas kartu su moksleiviais ar kitais gyventojais priimti sprendimus, kuomet jie siūlydami idėjas ir balsuodami nusprendžia, kaip turėtų būti išleistos viešos lėšos. Šiuo metu Lietuvoje dalyvaujamąjį biudžetą jau išbandė bent 20 mokyklų ir bent 15 savivaldybių.
Dalyvaujamieji biudžetai mokyklose vyko 2020 m. spalio – 2021 m. gegužės mėn. „Transparency International“ Lietuvos skyrius kartu su partneriais – „Transparency International“ Estijos skyriumi (Estija) ir „Digidem Lab“ (Švedija) matavo šios iniciatyvos poveikį ir pateikė reprezentatyvius rezultatus.
Trumpa iniciatyvos rezultatų apžvalga – čia. Atnaujintas dalyvaujamojo biudžeto praktinis vadovas – čia.
Daugiau informacijos: sergejus@transparency.lt, +370 5 212 69 51, dalyvaujamasisbiudzetas.lt
Iniciatyva įgyvendinta kartu su Šiaurės ministrų tarybos biuru Lietuvoje.