Naujienų archyvas

"Panevėžio balsas" skelbia žurnalistinį tyrimą apie neskaidrų Panevėžio savivaldvybės konkursą automobiliams pirkti, kurį komentuoja ir TILS atstovas.

Atgal
Meniu

TILS

Paskelbta liepos 07, 2005


Konkursas meta šešėlį ant Savivaldybės

Tomas POVILAITIS
tomas@paneveziobalsas.lt

Raimonda MIKUČIONYTĖ
raimonda@paneveziobalsas.lt

Šiandien 14 val. miesto Savivaldybėje vyks vokų atplėšimo procedūra: už mokesčių mokėtojų pinigus policijai perkami devyni lengvieji automobiliai. Kad viskas vyktų skaidriai, Savivaldybės administracijos direktoriaus Visvaldo Matkevičiaus įsakymu sudaryta Viešųjų pirkimų komisija, kuri parengė supaprastinto atvirojo konkurso sąlygas lengviesiems automobiliams pirkti. Ne kartą PB žurnalistams teko išgirsti nuomonių, kad Savivaldybės organizuojami konkursai nėra skaidrūs, o laimėtojų pavardės ar įmonės žinomos iš anksto. Atlikę žurnalistinį tyrimą, PB korespondentai šįkart tuo įsitikino patys. Konkurso laimėtojas jau žinomas tik paskelbus sąlygas.

Konkurso nugalėtojas žinomas iš anksto
———————————————-
Lyg ir būtų gerai. Sąlygos yra, konkursas paskelbtas. Pasak savivaldybės Ūkio ir eksploatavimo skyriaus vyriausiosios eksploatavimo, remonto ir ūkio reikalų specialistės Janinos Alonderienės, konkurso dokumentus antradienį jau buvo pasiėmusios septynios firmos, pareiškusios norą dalyvauti konkurse. „Jei iki liepos 7 dienos 14 valandos įmonės spės sumokėti lengvųjų automobilių įsigijimo konkurso dalyvio mokestį, gali būti atplėšti aštuoni vokai. Pasakyti, kokios bendrovės dalyvauja konkurse, negaliu. Tai paaiškės tik atplėšus vokus“, – PB aiškino Savivaldybės specialistė.

Įdėmiau pastudijavus konkurso sąlygas – numatomų pirkti automobilių pagrindinius techninius reikalavimus – susidaro įspūdis, kad laimėtojas jau žinomas iš anksto. Įtarimą kelia vienas punktas: automobilius bendrovė laimėjusiam konkursą pirkėjui turi pristatyti per 30 dienų po sutarties pasirašymo dienos.

Žinant, kad pardavėjams tam tikrų modelių iš gamintojo tenka laukti ne vieną mėnesį, įdomu: kaip įgyvendinti šį reikalavimą. Nebent laimėtojas jau žinomas iš anksto ir turi paruošęs automobilius, kurie atitiktų visus perkamų automobilių reikalavimus.

Sąlygos specialios
——————–
Savivaldybė nori policijai nupirkti tris mažus/daugiatikslius vienatūrius automobilius (pagal „Rinkodaros projektų“ bendrovės (Autotyrimai) klasifikatorių JO). Pagal šį klasifikatorių minėtai kategorijai priskiriami automobiliai „Citroen Berlingo“, „Fiat Doblo“, „Fiat Idea“, „Hyundai Matrix“, „Opel Combo“, „Mitsubishi Space Star“, „Opel Meriva“, „Peugeot Partner“, „Renault Kangoo“, „Toyota Yaris Verso“, „Volkswagen Caddy“.

Lyg ir viskas gerai: gali dalyvauti net 11 pretendentų. Tačiau konkurso sąlygų (techniniai reikalavimai) viename punkte nurodyta: automobilio bendras ilgis – ne mažiau kaip 4400 mm. Iš visų vienuolikos galinčių pretenduoti modelių tik „Volkswagen Caddy“ atitinka šį reikalavimą: jo ilgis 4405 mm. Konkurso dalyviai, prekiaujantys kitokios kategorijos automobiliais, išbraukiami, nes neatitinka techninių reikalavimų. Taigi nugalėtojas aiškus – „VW Caddy“ automobiliais prekiaujanti bendrovė.

Parametrai „Volkswagen“ tipo automobiliams
—————————————————
Tai dar ne viskas. Savivaldybė policininkams nori nupirkti kompaktinės klasės (C1) automobilius, pagal tą patį „Rinkodaros projektų“ klasifikatorių. Šioje klasėje net 24 modeliai. Pasirinkimas ir konkurencija, atrodytų, gerokai didesnė. Konkurso techninėse sąlygose yra pakankamai įdomių reikalavimų: automobilio bendras ilgis – ne daugiau kaip 4210 mm, automobilio ratų bazė – ne daugiau kaip 2600 mm. Įvertinus abu reikalavimus, iš 24 modelių lieka „Nissan Almera“, „Rover 25“, „Seat Leon“, „Toyota Corolla“ ir, žinoma, „Volkswagen Golf“ bei „Volkswagen Golf Plus“.

Techninių reikalavimų sąraše nurodoma, kad tiek JO, tiek C1 klasės automobilių garantinė ir pogarantinė techninė priežiūra turi būti atliekama Panevėžyje. Reikalavimas logiškas, bet priverčiantis pasitraukti iš konkurso tris automobiliais prekiaujančias bendroves, neturinčias strateginių partnerių mieste. Tai „Rover“, „Seat“ bei „Toyota“ modelius pardavinėjančios firmos.

Kad konkurso nugalėtoju ir šioje klasėje taptų VW modelius pardavinėjanti bendrovė, reikia, kad iš konkurso iškristų paskutinė konkurentė – „Nissan“ prekiaujanti bendrovė. Tai labai nesudėtinga. Į Lietuvą importuojami „Nissan“ automobiliai tik su benzininiais varikliais. Konkurso nuostatai reikalauja dyzelio su tiesioginiu degalų įpurškimu. Ir čia konkurso nugalėtojas aiškus, nors vokai bus atplėšiami tik šiandien 14 valandą.

Būtų galima konkurso sąlygas nagrinėti ir kitaip, nebūtinai nuo automobilio ilgio ir bazės, bet rezultatas toks pat. Labai jau aiškiai techniniai reikalavimai surašyti pagal „Volkswagen“ parametrus. Pavyzdžiui, daugiatikslių vienarių variklio darbinis tūris turi būti ne mažiau kai 2 litrai, galia ne mažiau kaip 50 kW. „VW Caddy“ kaip tik ir komplektuojami tokiais varikliais: 2 litrai, 51 kW. „VW Golf“ SDI variklis irgi idealiai atitinka kompaktinės klasės automobiliams keliamas konkurso sąlygas: 2 litrų tūrio, 55 kW.

Meilė VW automobiliams

—————————-
Panevėžyje VW klasės automobiliais prekiauja „Kredoros“ bendrovė. Jos kieme jau stovi trys nauji „VW Caddy“ modeliai. Gražu, kad Savivaldybėje yra darbuotojų, labai mėgstančių šios markės automobilius. VW automobiliais važinėja miesto valdžia – meras, vicemerai, administracijos direktorius. Tačiau jei jau skelbiamas konkursas, ar nebūtų galima jo sąlygas parengti taip, jog galėtų dalyvauti ir kitokiais automobiliais prekiaujančios bendrovės. Juk automobiliai perkami ne už niekieno, bet už mokesčių mokėtojų pinigus.

Įstatymų nepažeidinėja
—————————
Pakalbintas miesto Savivaldybės administracijos direktorius Visvaldas Matkevičius PB tvirtino, kad Viešųjų pirkimų komisijos parengtos konkurso sąlygos atitinka Viešųjų pirkimų įstatymą. „Nemanau, kad konkurso sąlygos parengtos specialiai bendrovėms, prekiaujančioms VW modelių automobiliais. Konkurse gali dalyvauti bendrovės, prekiaujančios kitokių modelių automobiliais. Žinau, kad konkurse dalyvaus „Nissan“ automobilius pardavinėjančios bendrovės. Konkurencija turi būti, kam gi tada skelbti konkursą“, – teigė administracijos direktorius.

Gali apskųsti
—————
V.Matkevičius prisipažino, kad neskaitė konkurso sąlygų. „Nesu komisijos narys ir nedalyvauju rengiant konkurso sąlygas. Gal ir ateisiu pasižiūrėti, kaip vyksta vokų atplėšimo procedūra, bet svarstymuose nedalyvausiu. Jei konkursas pažeidžia Viešųjų pirkimų įstatymą, bendrovės, nesutinkančios su konkurso eiga, gali jį apskųsti per dešimt dienų. Automobiliai policijai perkami išperkamuoju nuomos būdu, ir pinigų suma, pusė milijono litų, nėra tokia didelė“, – sakė vienas Savivaldybės vadovų.

Ypatingų reikalavimų nekėlė
——————————–
Pakalbinti Savivaldybės viešųjų pirkimų komisijos pirmininko Valentino Kulbio nepavyko, nes į telefono skambučius valdininkas neatsakinėjo. VPK viršininkas Stanislovas Poliakas, paklaustas, ar rengiant konkurso sąlygų automobilių techninius reikalavimus pateikti Savivaldybės specialistams kokie nors ypatingi prašymai, teigė, kad jokių ypatingų reikalavimų nebuvo. „Svarbu, kad perkami automobiliai būtų saugūs, patikimi. Specialios paskirties policijos automobiliai turi būti patogūs patruliams ir jais turi būti įmanoma vežti prasižengėlius. Norime kuo greičiau gauti automobilius, nes turimi taip nusidėvėję, kad jų likutinė vertė lygi nuliui“, – PB teigė S.Poliakas.

Dalyvauti konkurse nėra prasmės

————————————–
PB pasidomėjo, ką apie atvirąjį konkursą ir jo sąlygas mano bendrovių vadovai, prekiaujantys kitokių modelių automobiliais.

„Mazda“ ir „Ford“ automobiliais prekiaujančios „Panevėžio vistos“ bendrovės direktoriaus Sauliaus Jundulo nuomone, „konkursas vienai markei“. „Susipažinę su techninėmis sąlygomis, supratome, kad konkurso nuostatai pritaikyti konkrečiai „Volkswagen“ modeliams. Dalyvauti konkurse nėra prasmės, – sakė jis, – Juolab mūsų įmonė net ir negalėtų jame dalyvauti, nes dar neturi 2 metų naujų automobilių pardavimo stažo. Taigi neatitinka konkurso nuostatuose skelbiamų tiekėjų kvalifikacijos reikalavimų“.

Daug dviprasmybių
———————-
„Fiat“, „Alfa Romeo“ ir „Lancia“ markėms Lietuvoje atstovaujančios Vilniaus bendrovės „Autobrava“ direktorė Asta Bagdonavičienė PB teigė: „Pirmiausia reikėtų paklausti konkurso rengėjų, kokiais motyvais remdamiesi jie apibrėžia būtent tokias ar kitokias sąlygas. Manau, visiškai normalu, jei nurodoma automobilio klasė, kurią turėtų atitikti automobilis, bet kai nurodomi konkretūs milimetrai, tada norisi paklausti: o ką gi duoda tie milimetrai? Arba jei reikalingas vairo stiprintuvas – tai irgi normalus pageidavimas, bet kodėl jis būtinai turi būti elektromechaninis? O ką duoda būtent tokie, o ne kitokie ratų matmenys?

Skaitant konkurso sąlygas, kyla dviprasmiškų minčių, kad kai kurie reikalavimai akivaizdžiai gali būti įvykdyti tik vieno gamintojo. Tačiau gal konkurso skelbėjas turi savo argumentų, kodėl jį tenkins būtent tokius reikalavimus atitinkantis automobilis?“

Sąlygos sudarytos žinant pardavėją

—————————————-
Žurnalo „Greitis“ vyriausiasis redaktorius Saulenis Pociūnas PB sakė: „Kiek žinau, anksčiau viena įgaliotoji atstovė, laimėdavusi dažną respublikinį naujų automobilių pirkimų konkursą, net turėjo specialų etatą: darbuotojas sekdavo visą informaciją apie konkursus ir pateikdavo labai patrauklius siūlymus.

Manau, kad šio konkurso sąlygos sudarytos, jau žinant, kokie automobiliai turi laimėti. Nes tikrai keistokai atrodo kai kurie reikalavimai, apribojantys geresnius siūlymus. Pavyzdžiui, ratų bazės ilgis, garsiakalbių skaičius, bendra automobilio garantija. Sunkiai suvokiama, kodėl pirkėjui būtinas automobilis, teoriškai priskirtinas kompaktinei klasei, tačiau negalintis būti ilgesnis už nurodytą matmenį. Vadinasi, sedanas arba universalas išsyk atkristų.

Penkių žvaigždučių saugumo įvertinimas – geras kriterijus, tačiau gal svarbiau būtų žinoti, kiek kainuos automobilio eksploatacija. Iki visiško anekdoto dar trūksta, kad būtų įvardytas, pavyzdžiui, variklio alyvos keitimo intervalas, nes jį dažnas gamintojas yra numatęs skirtingą.

Be to, pardavėjai turi suskaičiavę, kiek reiks išleisti automobilio priežiūrai, kol jis nuvažiuos, pavyzdžiui, 120000 kilometrų: juk filtrai, dirželiai ir kitos periodiškai keičiamos detalės kainuoja nevienodai. Be to, jų keitimo intervalai skirtingi. Įdomu, ar pirkėjai ketina analizuoti draudimo įmokų dydžius, nes skirtingų gamintojų mašinos priklauso skirtingoms rizikos grupėms. Nors vargu ar ilgapirščiai ketintų vogti mašiną su skiriamaisiais policijos ženklais.

Na, nebent jiems rūpėtų tas normalaus dydžio atsarginis ratas (skirtingo darbinio tūrio variklius turinčios mašinos paprastai komplektuojamos ir su skirtingo dydžio ratais). Beje, kai kuriose šiuolaikiškose mašinose atsarginio rato iš viso nebūna – pradurta padanga leidžia važiuoti dar apie 100 kilometrų“.

Norėtų tokio automobilio
—————————-
Pasitraukęs iš automobilių verslo buvęs bendrovės „Autotopus“ direktorius Algis Graužinis, susipažinęs su šio konkurso sąlygomis, irgi neslėpė nuostabos. „Galinė pakaba – lingės. Tai jau labai įdomus variantas: šį reikalavimą atitinka tik „VW Caddy“ ir „Ford Tourneo Connect“. Konkrečiai 195/65R15 dydžio padangos komplektuojamos tik į kai kuriuos konkrečius modelius, – kalbėjo A.Graužinis. – Apskritai šiandien rinkoje pigiausi yra „Peugeot“ ir „Citroen“ „kablukai“. Jei tai būtų normalus konkursas, pagal kainą pirkėjus turėtų nuvilioti arba „Peugeot“, arba „Citroen“. Kita vertus, jei labiau analizuotume eksploatavimo išlaidas, šioje klasėje nėra pigiau eksploatuojamo automobilio kaip „Opel Combo“ su 1,3 litro TDCi turbodyzeliniu varikliu.

Kai kurie reikalavimai, manau, net absurdiški: kondicionierius. Policininkas turi nusikaltėlius gaudyti, automobilius stabdyti ir panašiai, o ne su mergomis važinėtis įsijungęs kondicionierių.

Ratų bazė – ne daugiau kaip 2600 mm – visiškas absurdas. Kuo didesnis automobilis, kuo ilgesnė jo ratų bazė, tuo jis stabilesnis. Tokie yra fizikos dėsniai.

Kita vertus, 5 žvaigždučių įvertinimo reikalavimas – gražu. Bet vidutinio Lietuvos automobilio amžius yra apie 17 metų, ir duok Dieve, kad nors pusė jų atitiktų bent vieną žvaigždutę. Vėlgi už mokesčių mokėtojų pinigus 5 žvaigždutės. Kėbulo spalva – „metalik“. Keistas reikalavimas. Dauguma gamintojų už ją ima papildomus pinigus.

Apskritai keistas požiūris į pinigus, įvertinant visus tuos reikalavimus. Gal ir mane priimtų į policiją – aš tokios mašinos noriu. Labai abejoju, ar policijos automobiliui taip jau būtini elektra valdomi langų kėlikliai, veidrodėliai. Pagaliau kad ir tas pats reklamuojamas „Dacia Logan“, kainuojantis nuo 22 tūkstančių litų. Kuo jis blogas? Ir už vieną šitokią mašiną būtų galima nupirkti du „Logan“. Tai kam taškyti visų mūsų pinigus?“

Konkursas neskaidrus
————————-
Tarptautinės organizacijos (jos pagrindinis veiklos tikslas – pilietinių antikorupcinių iniciatyvų skatinimas bei organizavimas) „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (TILS) direktorius Rytis Juozapavičius: „STT duomenimis, šalyje viešųjų pirkimų būdu kasmet panaudojama apie 20-30 procentų visų valstybės biudžeto lėšų. Spėjama, kasmet apie 10 proc. visų viešųjų pirkimų vertės, arba apie 170-220 mln. litų, išleidžiama neskaidriu būdu. Savivaldybės prie to prisideda, nes pagal viešųjų pirkimų iš įmonių tiekėjų, kurioms tenka dešimt ir daugiau viešojo pirkimo sutarčių, skaičių ir vertę išsiskiria aplinkos apsaugos ir savivaldos sektoriai.

TILS organizuotos sociologinės apklausos atskleidžia, kad verslininkai miestų ir rajonų savivaldybėse palieka didžiausius kyšius. Tad Lietuvos savivaldoje įsišaknijusi piktnaudžiavimo visuomenės pasitikėjimu kultūra neleidžia ramiai vertinti ir šį Panevėžio miesto savivaldybės konkurso automobiliams pirkti.

Specialistai pabrėžia, kad viešųjų pirkimų korupcijos šešėliai dažniausiai matyti pirkimų sąlygose. Jei konkurso sąlygose nurodomas automobilio bendras ilgis ne mažiau kaip 4400 mm ir iš daugelio galinčių pretenduoti modelių tik „VW Caddy“ atitinka šį reikalavimą su ilgiu 4405 mm, panevėžiečiai tikrai labai rimtai gali paprašyti savo lyderių paaiškinti, kodėl miestui būtinai reikia tik tokio ilgio automobilio?

Arba kodėl reikalaujama dyzelio su tiesioginiu degalų įpurškimu, jei kompaktinių automobilių klasėje dėl to vėl laimėtų tik VW? Juk jau esame skaudžiai pasimokę iš viešųjų pirkimų, kai automobilių pirkimo sąlygose klastingai buvo nurodytas tik vienai bendrovei naudingas atstumas tarp ratų.

Jei konkurso organizatoriai negalės įrodyti, kad konkurso sąlygos nėra protekcionistinės, įtarimai tik dar labiau stiprės, o mokesčių mokėtojų pinigai dabar jau bus leidžiami ne tik automobiliams pirkti, bet ir STT agentų, prokurorų ir teisėjų darbui apmokėti“.



Daugiau apie mūsų veiklą

Politikos skaidrumas
Viešųjų finansų skaidrumas
Verslo skaidrumas
Žiniasklaidos skaidrumas
Antikorupcinis ugdymas
Dalyvaujamasis biudžetas
Transparency School