Naujienų archyvas

TILS atstovas laikraščiui "Verslo žinios" komentuoja Stokholmo aukštosios ekonomikos mokyklos Rygoje Baltijos šalių atliktą šešėlio ir korupcijos tyrimą

Atgal
Meniu

TILS

Paskelbta gegužės 27, 2011


Lietuvoje šešėlinė ekonomika pernai sudarė 18,8% BVP, t. y. mažiausiai Baltijos regione. „Šešėlis“ per metus trumpėjo tik geriausią verslo aplinką turinčioje Estijoje, Lietuvoje korupcijos tyrėjai taip pat abejoja, ar šiame tyrime pasirinkta tinkama metodika.

„Šešėline“ ekonomika ir vadinama todėl, kad ji nėra apskaitoma, tad ir auksinio recepto, kaip ją suskaičiuoti, nėra“, – sako Vytautas Žukauskas, Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) ekspertas, analizuodamas Stokholmo aukštosios ekonomikos mokyklos Rygoje (SSE Riga) atliktą tyrimą.

Jis pažymi, kad „SSE Riga“ akademikai šešėlinę ekonomiką vertino tik pagal legaliai dirbančio verslo apklausas ir į savo indeksus neįtraukė nelegalių prekių (pvz., kontrabandos) ir paslaugų. Ši grupė, LLRI skaičiavimais, sudaro apie 45% viso „šešėlio“, o jis, instituto teigimu, šiemet Lietuvoje sieks 28% bendrojo vidaus produkto (BVP).

Apklaususi daugiau nei 1.500 legaliai dirbančių verslininkų, „SSE Riga“ nustatė, kad Estijoje šešėlinė ekonomika pernai sudarė 19,4% BVP, o Latvijoje – net 38,1% BVP. Latvija kaimynus pranoko praktiškai pagal visus kriterijus – neapskaitomo įmonės pelno, atlyginimų, darbuotojų skaičiaus, kyšiams skiriamų pajamų dalis ar vidutinį kyšio viešųjų pirkimų konkursuose dydį.

Tačiau Lietuvoje užfiksuota didžiausia tolerancija mokesčių vengimui ir kyšininkavimui, o Latvijos verslininkai buvo labiausiai nepatenkinti mokesčių politika, verslą reglamentuojančiais įstatymais, parama verslui ir kitais verslo aplinkos veiksniais. Būtent jie, specialistų teigimu, turi didelės įtakos šešėlinei ekonomikai.

Lietuva ne ten

Poną Žukauską stebina didelis „šešėlio“ atotrūkis tarp Latvijos ir Lietuvos, juolab kad neapskaitomai įmonių veiklai didelės įtakos turi verslo aplinka, ji abiejose šalyse įmonių vadovų vertinama kaip nepalanki.

„Mokesčių našta, verslo sąlygos bei jo pasitenkinimas viešuoju sektoriumi yra dažnai pamirštamas šešėlinės ekonomikos dydį lemiantis veiksnys. Tyrimas taip pat rodo, kad didesnė šešėlinės ekonomikos dalis pastebima mažesnėse įmonėse. Lietuvoje 90% įmonių yra smulkios, joms dažnai tenka pereiti tokius pačius biurokratinius procesus kaip ir didžiosioms. Todėl nenuostabu, kad Lietuvoje ir Latvijoje, kurių verslo aplinka vertinama prasčiau nei Estijos, įmonės skiria didesnę savo pajamų dalį „reikalams patepti“ ar atseikėja riebesnius kyšius dalyvaudamos viešųjų pirkimų konkursuose“, – komentuoja p. Žukauskas. Jo teigimu, „šešėlio ilgį“ lemia ir ekonomikos bei įmonių finansinė padėtis, tačiau krizė Lietuvai ir Latvijai smogė skaudžiau nei Estijai. Tad, nors p. Žukauskas „SSE Riga“ tyrimą laiko įdomiu, panašesni turėtų būti Lietuvos ir Latvijos, o ne Lietuvos ir Estijos šešėlinės ekonomikos dydžiai.

„Vis dėlto,kaip ir vertinant kiekvieną tyrimą, reikia atsižvelgti į metodologiją, šalies kultūrą ar net apklausos metu vyravusią viešąją nuomonę, nes ji gali turėti įtakos atsakymams“, – teigia pašnekovas.

Niekas nesikeičia

Sergėjus Muravjovas, korupciją tiriančios organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (TILS) vadovas, sutinka, kad pernelyg didelė biurokratija žmones skatina greitinti procedūras ir kyšininkauti.

„Be to, sunku moralizuoti smulkųjį verslininką, manantį, kad, nepasiūlęs kyšio, „nepatepęs reikalų“, jis neišmaitins savo šeimos. Pokalbį apie tai turėtų inicijuoti Vyriausybė, ji taip pat privalo sukurti tokias sąlygas, kad gyventojai ir verslas jaustųsi saugiai neduodami kyšių“, – komentuoja s. Muravjovas.

Per pastaruosius 5 m. jis teigia pastebintis nebent kalbas apie korupciją kaip opią problemą, bet ne tikrus žingsnius jai mažinti. Be to, jis pabrėžia mokesčių nemokėjimo pateisinimo bei kyšininkavimo pateisinimo ryšį – tyrimų duomenimis, šie du kriterijai Lietuvoje ir Latvijoje yra vieni didžiausių ES. Todėl p. Muravjovas skeptiškai vertina „SSE Riga“ skaičiavimus, esą Lietuvoje ir Latvijoje šešėlinės ekonomikos dalys skiriasi dvigubai.

TILS vadovo nuomone, tiek 38%, tiek 19% BVP sudarantis šešėlis yra „didžiulė reikšmė“, ją mažinti galėtų padėti investavimas į antikorupcinį švietimą ir valstybės tarnautojų gebėjimų tobulinimą.

Kostas Baubinas

"Verslo žinios"



Daugiau apie mūsų veiklą

Politikos skaidrumas
Viešųjų finansų skaidrumas
Verslo skaidrumas
Žiniasklaidos skaidrumas
Antikorupcinis ugdymas
Dalyvaujamasis biudžetas
Transparency School