Naujienų archyvas

TILS komentuoja korupcijos apraiškas sveikatos apsaugos srityje savaitraščiui „Lietuvos sveikata“

Atgal į sąrašą
Meniu

TILS

Paskelbta vasario 02, 2010


Sveikatos apsauga jau daug metų išlieka viena problematiškiausia sritimi Lietuvoje. Kyšininkavimo mastas sveikatos priežiūros įstaigose nusileidžia tik kyšių davimui policijos pareigūnams. 2009 m. “Lietuvos korupcijos žemėlapio” duomenimis, net 56 proc. gydymo įstaigose per paskutinius penkerius metus apsilankiusių gyventojų teigia davę kyšį. 55 proc. ligoninių lankytojų sako, jog buvo supratę, kad jų yra reikalaujama papildomo, atlygio už teikiamas paslaugas. Net 90 proc. žmonių teigia, kad jų duotas kyšis suveikė. Tai yra aiškios smulkiosios korupcijos apraiškos, kurių mastai iš esmės nesikeičia jau daugelį metų.

Kalbant apie stambiąją korupciją, t.y. politikų ir aukšto rango valstybės tarnautojų korupciją, tenka kalbėti ne vien apie kyšininkavimą. “Lietuvos korupcijos žemėlapio” rezultatai rodo, kad patys valstybės tarnautojai mano, jog labiausiai paplitusios korupcijos išraiškos viešajame sektoriuje yra nepotizmas, t.y. bičiulių ir giminių protegavimas, ir piktnaudžiavimas tarnyba. Apie trečdalis valstybės tarnautojų teigia, kad jų institucijos yra patyrusios politikų spaudimą, kurio tikslas buvo ne valstybiniai, o privatūs politikų interesai.

2008 metų pabaigoje Viešųjų pirkimų tarnybos atliktas viešųjų pirkimų skaidrumo tyrimas aiškiai parodė, kad, anot verslininkų, viešieji pirkimai sveikatos apsaugos srityje išlieka kaip viena korumpuočiausių viešųjų pirkimų sričių, kur vadinamieji “atkatai” arba neformalūs atsilyginimai gali viršyti 10 proc. nuo viešojo pirkimo sumos. Apskritai pasaulinė praktika rodo, kad sveikatos apsaugos sektorius yra viena korupcijai imliausių sričių dėl didelių viešųjų lėšų srautų ir palyginus nedidelio ekspertų, išmanančių sveikatos apsaugos sektoriaus poreikius, rato. Tai reiškia, kad sprendimai šiame sektoriuje turi būti priiminėjami itin pamatuotai ir atskaitingai.

Tai, atrodo, patvirtina ir patys sveikatos priežiūros sistemos darbuotojai. Štai, pavyzdžiui, 2007 m. atlikus pirmąjį Lietuvoje sveikatos apsaugos ir farmacijos sektoriaus skaidrumo tyrimą, paaiškėjo, kad patys gydytojai pažymi būtinybę skaidrinti kompensuojamųjų vaistų sąrašo sudarymą, kaip efektyvią priemonę skaidrumui užtikrinti. Jie taip mano, kad bet kokie neskaidrūs gydytojų ir farmacijos kompanijų santykiai gali atsiliepti ne vien jų reputacijai, bet ir pacientų piniginei bei sveikatai.

Iš bendravimo su “Transparency International” kolegomis žinau, kad daugelyje rytų Europos šalių kyšis gydytojui jau būtų tiesiog nesuvokiamas dalykas.

Tai, kad į STT akiratį pakliuvo aukšto rango valstybės tarnautojas, manau, nieko nestebina. Pastaruoju metu STT veikla iš tiesų suaktyvėjo, bet gerai atlikti tyrimą ar pateikti įtarimus yra tik proceso pradžia. Lietuvoje yra apstu pradėtų ir nebaigtų bylų dėl galimos korupcijos, todėl ir apie šitos bylos svarbą galima bus pasakyti tik pasibaigus teisiniam procesui.

Sistemos pertvarkos irgi gali “užprogramuoti” korupciją. Tai reiškia, kad bet kokios permainos turi būti daromos pamatuotai ir atskaitingai, su aiškiais valdžios veiksmų, skirtų užtikrinti efektyvesnį šio sektoriaus valdymą pagrindimais. Jei pertvarkas vykdantys žmonės nepaaiškina ar negali pagrįsti savo veiksmų, jei nėra konsultuojamasi su visuomene, lauk problemų ateityje. O tai, kad mūsų sveikatos priežiūros sistemoje reikia permainų, manau, aišku kiekvienam.

Visą straipsnį galite rasti čia:

http://lsveikata.lt/aktualijos/aktualijos/40-aktualijos/1179-juodasis-ministerijos-penktadienis.html



Daugiau apie mūsų veiklą

Politikos skaidrumas
Viešųjų finansų skaidrumas
Verslo skaidrumas
Žiniasklaidos skaidrumas
Antikorupcinis ugdymas
Dalyvaujamasis biudžetas
Transparency School